Trwają prace nad nowymi regulacjami dotyczącymi samochodów. Piotr Müller, jako kontrsprawozdawca z ramienia Europejskich Konserwatystów i Reformatorów (EKR), po dogłębnej analizie dokumentów zgłosił ponad 60 uwag do projektu. Wskazuje on na błędne rozwiązania, które mogą znacząco wpłynąć na właścicieli pojazdów i rynek motoryzacyjny. Jego główne zastrzeżenia dotyczą restrykcyjnych zasad dotyczących napraw pojazdów, ograniczeń w handlu samochodami używanymi oraz zbyt szerokich kryteriów uznania pojazdu za odpad.
Po pierwsze: Restrykcyjne zasady naprawy pojazdów
Nowe przepisy zakładają, że jeśli koszt naprawy przekroczy wartość rynkową pojazdu, jego dalsza eksploatacja stanie się niemożliwa. Oznacza to, że wiele starszych samochodów, które dziś mogą być legalnie naprawiane, zostanie wycofanych z użytku. Dodatkowo, wprowadzone kryteria techniczne eliminują możliwość naprawy pojazdów poważnie uszkodzonych, np. poprzez zalanie wnętrza czy wymianę kluczowych komponentów. Müller wskazuje, że przepisy te są zbyt surowe i mogą prowadzić do niepotrzebnego złomowania samochodów, które mogłyby zostać przywrócone do ruchu.
Po drugie: Utrudnienia w handlu samochodami używanymi
Projekt przewiduje obowiązek wykazania, że pojazd nie został formalnie wycofany z eksploatacji przed jego sprzedażą. Oznacza to konieczność uzyskania dodatkowych dokumentów. Müller podkreśla, że regulacje te wprowadzą zbędną biurokrację i mogą znacząco utrudnić handel pojazdami używanymi, zarówno dla sprzedających, jak i kupujących.
Po trzecie: Szerokie kryteria uznania pojazdu za odpad
Nowe przepisy wprowadzają sztywne kryteria określające, kiedy pojazd zostaje uznany za odpad i nie może być ponownie dopuszczony do ruchu. Do tej kategorii mogą trafić nie tylko auta całkowicie zniszczone, ale także pojazdy z poważniejszymi usterkami konstrukcyjnymi, w tym korozją. Müller ostrzega, że taka definicja może doprowadzić do nadmiernej eliminacji pojazdów z rynku, co nie tylko obciąży właścicieli aut, ale również wpłynie na wzrost cen pojazdów dostępnych na rynku wtórnym.
Link do legislacji: