Nowa droga ekspresowa w regionie: od Ustki i Słupska przez Bytów i Chojnice do Bydgoszczy

Jesteśmy co raz bliżej ukończenia budowy S6, ale nie możemy na tym poprzestać. Musimy już teraz myśleć o kolejnych ambitnych projektach, które będą wzmacniać Pomorze. Nowa trasa ekspresowa połączy kluczowe miasta regionu, co przyczyni się do jego rozwoju gospodarczego i poprawy jakości życia mieszkańców

Podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego przedstawiłem szczegóły mojej inicjatywy.  Nowa trasa miałaby zostać wpisana do programu TEN-T (Trans-European Transport Network), który obejmuje rozwój sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych na terenie Unii Europejskiej. Realizacja trasy możliwa byłaby dzięki środkom finansowym z Unii Europejskiej oraz środkom krajowym.

Etap prac

Choć uzyskanie finansowania to długi proces, już teraz trzeba myśleć o przyszłych projektach, które mogą przyczynić się do dalszego rozwoju regionu. Zachęcam do obserwowania moich starań o ten projekt. To wiele lat ciężkiej pracy, ale obiecuję, że zrobię wszystko co możliwe w tym temacie.

Konferencja prasowa podczas której Piotr Müller ogłosił, że będzie zabiegać o wpisanie nowej drogi ekspresowej do programu finansowanego z Unii Europejskiej. Trasa ma połączyć Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz, co stanowić będzie istotne wzmocnienie infrastruktury Pomorza.

Radni powiatu słupskiego Prawa i Sprawiedliwości złożyli projekt uchwały ws. poparcia dla budowy nowej drogi ekspresowej łączącej Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz. 

Pierwszego dnia nowej kadencji Parlamentu Europejskiego europoseł Piotr Müller, reprezentujący Pomorze, już zaczyna zabiegać o budowę nowej drogi ekspresowej, która połączy Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz, z możliwym wariantem rozpoczęcia drogi od Ustki. W liście do premiera Donalda Tuska zwrócił się z wnioskiem o przygotowanie studium korytarzowego dla budowy nowej drogi, co jest niezbędnym elementem dla zabiegania o finansowanie i wpisanie drogi do programu TEN-T, czyli Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

Rząd Donalda Tuska nie podjął prac nad budową nowej drogi ekspresowej, która miała prowadzić ze Słupska przez Bytów i Chojnice do Bydgoszczy, z możliwym wariantem rozpoczęcia drogi od Ustki. W odpowiedzi na pismo europosła Piotra Müllera, Ministerstwo Infrastruktury odmówiło wykonania studium korytarzowego.

W uzasadnieniu ministerstwo wskazało, że projekt nie został uwzględniony w żadnym z obowiązujących rozporządzeń ani rządowych programów dotyczących rozwoju sieci drogowej. Dodatkowo, ministerstwo argumentuje, że istniejąca infrastruktura, w tym powstająca droga ekspresowa S6, zmodernizowana DK21 między Ustką a Słupskiem oraz planowane budowy obwodnic, rzekomo zaspokaja potrzeby komunikacyjne regionu. Według ministerstwa, na nową inwestycję brakuje funduszy.

Europoseł Piotr Müller sprzeciwia się tej decyzji, podkreślając znaczenie nowej trasy dla rozwoju Pomorza Środkowego.

Rada Powiatu Słupskiego podejmuje uchwałę popierającą ideę budowy nowej drogi ekspresowej od Ustki przez Słupsk, Bytów, Chojnice do Bydgoszczy.

Piotr Müller kontynuuje działania na rzecz budowy nowej drogi ekspresowej łączącej Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz.

Wspólnie z europosłem Prawa i Sprawiedliwości Kosmą Złotowskim kieruje pismo do Komisji Europejskiej i apeluje o wpisanie tej inwestycji do programu transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T). W piśmie do Komisji Europejskiej pyta wprost o to, czy przygotowanie tzw. studium korytarzowego byłoby pomocne w podjęciu takiej decyzji przez KE, co umożliwiłby jednoczesne pozyskanie środków europejskich na tę inwestycję.

Rada Miasta Bydgoszczy apeluje do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego o poparcie dla drogi ekspresowej “Via Pomerania”. (link)

W apelu radnych czytamy, że “z uznaniem odnosimy się do inicjatywy budowy drogi ekspresowej roboczo nazywanej „Via Pomerania”. Projekt ten, obejmujący trasę Ustka–Słupsk–Bytów–Chojnice–Sępólno Krajeńskie–Bydgoszcz–Inowrocław, z możliwością dalszego połączenia z autostradą A2, może stać się kolejnym ważnym elementem rozwoju infrastruktury regionu. Droga ta nie tylko poprawi komunikację pomiędzy Pomorzem a Kujawami, ale również wzmocni strategiczne znaczenie Bydgoszczy oraz regionu w wymiarze gospodarczym i obronnym.”

Kolejne samorządy podejmują działania uchwałodawcze i popierają budowę nowej drogi ekspresowej. 

Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego apeluje o podjęcie działań zmierzających do budowy drogi ekspresowej z Ustki przez Słupsk, Chojnice, Bydgoszcz, Inowrocław do Konina (autostrada A2).  ( link )

W swoim stanowisku Rada Miejska Inowrocławia wyraża swoje pełne poparcie dla rozwoju infrastruktury drogowej na Kujawach i Pomorzu w szczególności dla uwzględnienia Inowrocławia w przebiegu planowanej drogi ekspresowej o roboczej nazwie „Via Pomerania”. Poparcie dla idei budowy nowej drogi ekspresowej wyraża także Rada Powiatu Inowrocławskiego. ( link )

Komisja Europejska udziela odpowiedzi na pismo europosła Piotra Mullera, z którego jasno wynika: aby nowa droga ekspresowa mogła powstać i zostać włączona do sieci TEN-T, polski rząd musi podjąć pierwszy krok – przygotować tzw. studium korytarzowe.

Samorządy kontynuują swoje działania i podejmują inicjatywy uchwałodawcze popierające budowę nowej drogi ekspresowej. Stanowisko popierające budowę “Via Pomeranii” podejmuje Sejmik Województwa Pomorskiego, Rada Miejska Kruszwicy oraz Rada Miejska Chojnic.

Europoseł Piotr Muller podczas debaty na sali plenarnej Parlamentu Europejskiego dobitnie wskazuje, że “Via Pomerania” to inwestycja kluczowa dla rozwoju Pomorza, spójności europejskiej infrastruktury i bezpieczeństwa całej Unii. Apeluje o to, aby stała się częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Europoseł Piotr Müller w oficjalnym piśmie pyta rząd i premiera Donalda Tuska o aktualny stan prac nad studium korytarzowym dla projektu budowy nowej drogi ekspresowej „Via Pomerania”, mającej przebiegać od Ustki i Słupska, przez Bytów, Chojnice do Bydgoszczy.

Studium korytarzowe do kluczowy dokument dla wpisania inwestycji do krajowych i europejskich planów infrastrukturalnych. Komisja Europejska musi dokonać przeglądu przebiegu sieci TEN-T najpóźniej do 2033 roku, ale jej rewizja jest możliwa wcześniej, ale pod warunkiem, że Polska przygotuje właśnie studium korytarzowe. Europoseł Piotr Müller apeluje, by rząd wykorzystał czas prezydencji w Radzie UE do zabiegania o ten strategiczny projekt.

Europoseł Piotr Muller zwraca się do Ministerstwa Obrony Narodowej z wnioskiem wnioskiem o udzielenie informacji publicznej dotyczącej koordynowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej Zespołu ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”, uwzględniającego kwestię budowy drogi ekspresowej “Via Pomerania”.

To europoseł Piotr Müller jako jeden z pierwszych wskazywał na potrzebę budowy drogi Via Pomerania – dziś ten strategiczny projekt dla Pomorza Środkowego popierają już samorządy i zyskuje przychylność rządu. Mimo to inwestycja grzęźnie w Ministerstwie Obrony Narodowej. Choć MON zapowiadało raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski, uwzględniający Via Pomeranię, resort wciąż milczy na temat szczegółów. A chodzi o klucz do bezpieczeństwa i spójności terytorialnej państwa i Pomorza.

Mimo oficjalnych zapowiedzi i publicznych deklaracji, MON nie odpowiada na pytania o konkretne działania, skład zespołu, harmonogram prac ani stan przygotowań związanych z tzw. studium korytarzowym.

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej, złożony przez Piotra Müllera, pozostał bez realnej odpowiedzi, choć zgodnie z przepisami odpowiedź powinna zostać udzielona niezwłocznie.

{"cpt":"blog","style":"2","columns":"2","show":100,"from_category":["via-pomerania"],"order":"DESC","orderby":"DESC"}

Aktualności

Dotyczące Via Pomerania