Wyraźnie należy podkreślić, że Polska (na zasadach określonych w Konstytucji RP) szanuje obowiązujące normy prawa unijnego w zakresie w jakim zostały one ustanowione w obszarach wprost i wyraźnie przekazanych w traktatach unijnych. Jednak nadrzędność prawa konstytucyjnego nad innymi źródłami prawa wynika literalnie z Konstytucji RP. Jasny i klarowny podział tych kompetencji jest podstawą SUWERENNOŚCI państw członkowskich oraz dobrego funkcjonowania UE.

Takie same wyroki w ostatnich latach potwierdzały trybunały konstytucyjne wielu państw członkowskich m.in. Niemcy, Włochy, Francja, Czechy, Rumunia, Dania, Hiszpania i wiele innych. Nie oznaczało to wyjścia z Unii Europejskiej, było jedynie podkreśleniem prymatu konstytucji narodowych.

Najważniejsze tezy i orzeczenia:

Niemcy: W 2020 r. Federalny Trybunał Konstytucyjny uznał, że Europejski Bank Centralny przekroczył swoje uprawnienia, skupując od 2015 r. obligacje krajów strefy euro. Według niemieckich sędziów było to częściowo niezgodne z niemiecką konstytucją.

Włochy: Włoski Sąd Konstytucyjny zastrzega sobie ustrojową pozycję strażnika konstytucji, który dba o integralność krajowego porządku prawnego, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę praw podstawowych i tożsamości konstytucyjnej Włoch.

Francja: W kwietniu 2021 r. francuska Rada Stanu orzekła w uzasadnieniu decyzji dot. zbierania danych przez operatorów komórkowych, że francuska konstytucja pozostaje nadrzędna wobec prawa europejskiego.

Następny spór dotyczy unijnej dyrektywy w sprawie czasu pracy, która może mieć zastosowanie do niektórych czynności żołnierzy zawodowych. Z decyzją tą nie zgadza się rząd Francji, a politycy mówią o ingerencji Trybunału w bezpieczeństwo narodowe kraju.

Czechy: W wyroku z 8 marca 2006 r. ws. kwot cukrowych, czeski Sąd Konstytucyjny odrzucił doktrynę bezwzględnego pierwszeństwa prawa wspólnotowego.

Rumunia: W maju 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej nakazał pomijanie konstytucji Rumunii przez tamtejsze sądy, jeśli dojdą do przekonania, że stosowanie jej byłoby sprzeczne z przepisami prawa unijnego. W czerwcu 2021 r. rumuński Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok ws. przepisów ustawy dot. ustroju sądów, stwierdzając, że prawo unijne nie ma pierwszeństwa nad rumuńską konstytucją, a Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swoim wyrokowaniu działał poza przyznanymi jemu kompetencjami.

Dania: W wyroku z kwietnia 1998 r. Sąd Najwyższy Danii podkreślił, że Konstytucja nie upoważnia do przekazywania przez Danię organizacji międzynarodowej kompetencji do stanowienia aktów prawnych lub podejmowania decyzji, które byłyby sprzeczne z Konstytucją. W szczególności Konstytucja zakazuje przekazywania kompetencji w takim zakresie, który oznaczałby, że Dania nie może być uważana za państwo suwerenne i demokratyczne.

Hiszpania: 19 grudnia 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że skazanemu za działalność wywrotową, byłemu wicepremierowi Katalonii Oriolowi Junquerasowi przysługuje immunitet, ponieważ został wybrany do Parlamentu Europejskiego w maju, a więc przed skazaniem za organizację nielegalnego referendum niepodległościowego. W styczniu 2020 r. Sąd Najwyższy Hiszpanii odrzucił wyrok Trybunału dając do zrozumienia, że porządek prawny Hiszpanii jest ważniejszy niż unijny.

Unia Europejska nie jest państwem a związkiem SUWERENNYCH państw! Mamy takie same prawa jak inne państwa!