W ostatnich dniach opinia publiczna została poinformowana o niepokojących opóźnieniach w modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Lębork – Gdynia Chylonia. Projekt ten jest kluczowy dla mieszkańców Pomorza, jednak jego realizacja stoi pod znakiem zapytania. Piotr Müller, europoseł z Pomorza, wyraził swoje zdumienie i zaniepokojenie sytuacją oraz zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskich Linii Kolejowych z szeregiem pytań dotyczących przyszłości inwestycji.

Zgodnie z harmonogramem, przetarg na modernizację odcinka Lębork – Gdynia Chylonia miał zostać ogłoszony w pierwszej połowie 2024 roku. Mamy na to potwierdzenie z Ministerstwa Infrastruktury z końca stycznia tego roku. Tymczasem, jak wynika z ostatnich informacji, budowa drugiego toru na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork i modernizacja całego odcinka Lębork-Gdynia Chylonia jest zagrożona – mówi Piotr Müller.

Opóźniony przetarg na bardzo ważną inwestycję strukturalną i brak wyjaśnień

Europoseł w swoim liście do Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK pyta m.in. o przyczyny opóźnień, aktualny harmonogram realizacji projektu oraz kroki, jakie zostaną podjęte, aby zminimalizować skutki tych opóźnień. Müller zwraca również uwagę na brak szczegółowych informacji udzielonych przez PKP w odpowiedzi dla branżowego medium, co budzi dodatkowe obawy co do transparentności całego procesu.

Zadaję sobie pytanie, dlaczego przy realizacji podobnych projektów, kiedy to rząd Prawa i Sprawiedliwości odpowiadał za odcinek Słupsk – Lębork, umowa została podpisana już w listopadzie, a dziś widać postępy prac, a w przypadku odcinka Lębork – Gdynia Chylonia sytuacja jest dramatycznie inna? Czy rząd chce zatrzymać tę inwestycję, zahamować podobnie jak rozwój CPK czy atomu – dodaje europoseł.

Uzasadnione obawy o przyszłość inwestycji

Europoseł podkreśla, że transparentność i otwarta komunikacja w sprawie tak ważnych inwestycji infrastrukturalnych są kluczowe dla budowania zaufania społecznego i sprawnego zarządzania projektami publicznymi. Mieszkańcy Pomorza zasługują na rzetelną informację i konkretne działania, a nie na niejasności i odraczanie, które budzą niepokój odnośnie realizacji tej kluczowej dla całego regionu inwestycji – mówi Piotr Müller. Wszystko to rodzi pytania o dalszy los projektu i wpływ opóźnień na inne planowane inwestycje w regionie. Piotr Müller wyraża nadzieję, że Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK niezwłocznie udzielą odpowiedzi na postawione pytania, a modernizacja linii kolejowej nr 202 zostanie jak najszybciej wznowiona.

Pismo do Ministerstwa Infrastruktury

14.08.2024

Pismo do PKP

14.08.2024