W Unii Europejskiej panuje ogromna biurokracja i wciąż tworzy się tysiące stron zbędnych regulacji. Podkreślił to Piotr Müller podczas posiedzenia Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) w Parlamencie Europejskim. Europoseł zwrócił też uwagę na niepojące działania Komisji Europejskiej, które mają wpływ na wolność słowa w Internecie.
Nadmiar regulacji dusi przedsiębiorczość
– Unia Europejska stara się regulować prawie wszystko, wszędzie i na raz – stwierdził Piotr Müller, europoseł i koordynator grupy EKR w Komisji IMCO.
– Nie możemy zabijać przedsiębiorczości i konkurencyjności gospodarki europejskiej produkcją przepisów dla przepisów – dodał.
Podczas posiedzenia Komisji, Müller zadał konkretne pytania dotyczące aktu o usługach cyfrowych (DSA) i wolności słowa w Internecie.
Atak na wolność słowa w Internecie?
– W ostatnim czasie, delikatnie mówiąc, głęboki niepokój wzbudziło to, co zrobił komisarz Breton, jeśli chodzi o kwestię realizowania DSA – de facto używając tego aktu do sporu politycznego, w tym wypadku z Elonem Muskiem i wtrąceniem się w kampanię wyborczą w USA – mówił Piotr Müller.
Jednocześnie podkreślił, że jego zdaniem Komisja Europejska wykorzystuje część działań realizowanych w ramach dobrych intencji regulowania rynku cyfrowego, do działań politycznych.
– To nie budzi zaufania na przyszłość, co do dalszych ewentualnych rozwiązań na rynku cyfrowym, ponieważ może tworzyć wrażenie, że Komisja Europejska chce mieć narzędzia do walki politycznej, a nie do regulowania rynku w sensie gospodarczym, w tym dobrym tego słowa znaczeniu – zauważył Müller.
Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów
Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) to jedna z najważniejszych komisji, która ma ogromny wpływ na kształtowanie wspólnego rynku w Unii Europejskiej. Komisja zajmuje się m.in.:
- Regulacjami gospodarczymi, które mają wpływ na nasze codzienne życie. To tutaj dochodzi do ścierania się interesów firm i innych podmiotów gospodarczych z państw UE.
- Ochroną spraw konsumentów. Komisja decyduje o regulacjach, które chronią konsumentów przed nieuczciwymi praktykami. Mogą być one stosowane zarówno przez globalne firmy jak i te mniejsze, które nierzetelnie traktują klientów.
- Obszarem rynku cyfrowego i mediów społecznościowych. To szczególnie ważne w kontekście zwalczania nielegalnych i nieuczciwych praktyk w Internecie i cyberprzestrzeni.