Rząd zdecydował, że nie podejmie prac nad budową nowej drogi ekspresowej, która miała prowadzić ze Słupska przez Bytów i Chojnice do Bydgoszczy, z możliwym wariantem rozpoczęcia drogi od Ustki. W odpowiedzi na pismo europosła Piotra Müllera, Ministerstwo Infrastruktury odmówiło wykonania studium korytarzowego, co zamyka możliwość rozpoczęcia inwestycji.
Odmowa Ministerstwa Infrastruktury
W uzasadnieniu ministerstwo wskazało, że projekt nie został uwzględniony w żadnym z obowiązujących rozporządzeń ani rządowych programów dotyczących rozwoju sieci drogowej. Dodatkowo, ministerstwo argumentuje, że istniejąca infrastruktura, w tym powstająca droga ekspresowa S6, zmodernizowana DK21 między Ustką a Słupskiem oraz planowane budowy obwodnic, rzekomo zaspokaja potrzeby komunikacyjne regionu. Według ministerstwa, na nową inwestycję brakuje funduszy.
Europoseł Piotr Müller sprzeciwia się tej decyzji, podkreślając znaczenie nowej trasy dla rozwoju Pomorza Środkowego.
Taka droga to niezbędny element dla rozwoju Pomorza Środkowego. Nowa trasa oznaczałaby nie tylko lepsze połączenia z resztą kraju, ale również nowe inwestycje i miejsca pracy. Przygotowania do budowy nowej drogi powinny się rozpocząć już teraz, aby za kilka lat rozpocząć jej budowę. Aktualnie kończona jest budowa S6. Dlatego pojawiają się rzeczywiste możliwości logistyczne i finansowe, żeby rozpocząć teraz nowy projekt. To jest właśnie moment żeby zaktualizować program rządowy w związku z przygotowywaniem nowej perspektywy budżetowej UE. Będę podejmował działania, aby ten projekt ruszył, bo mieszkańcy Pomorza zasługują na lepszą infrastrukturę oraz sprawiedliwy, zrównoważony rozwój. Jeśli chodzi o pozyskanie środków na jej finansowanie, to taką drogą można byłoby wpisać do programu TEN-T, czyli Transeuropejska sieć transportowej. Potrzeba tu po prostu współpracy i dobrej woli. Po stronie rządowej jednak tego nie widać. – podkreśla Piotr Müller
Działania europosłów w sprawie drogi
Wspólnie z Kosmą Złotowskim, posłem do Parlamentu Europejskiego z województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Müller skierował zapytanie do Komisji Europejskiej dotyczące budowy nowej drogi ekspresowej. Poruszone w nim kwestie dotyczą możliwości wpisania projektu do programu TEN-T oraz jego finansowania ze środków europejskich.
– Nowoczesna sieć dróg to fundament rozwoju gospodarczego tych regionów, a włączenie projektu do sieci TEN-T oraz uzyskanie finansowania z funduszy europejskich jest kluczowe dla przyspieszenia inwestycji – podkreśla europoseł Piotr Müller.
Korzyści z budowy nowej drogi ekspresowej
Nowa droga ekspresowa połączy kluczowe miasta regionu, co przyczyni się do jego rozwoju gospodarczego oraz poprawy jakości życia mieszkańców. Korzyści z budowy nowej trasy obejmują:
- Skrócenie czasu przejazdu – co zwiększy komfort podróżowania.
- Większe bezpieczeństwo – poprzez nowoczesne rozwiązania drogowe.
- Rozwój turystyki – dzięki lepszej dostępności regionu.
- Ekologiczne rozwiązania – które pozwolą na efektywne zarządzanie ruchem oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Wpisanie budowy drogi do programu TEN-T
Wpisanie projektu budowy nowej drogi ekspresowej do programu TEN-T, czyli Transeuropejskiej sieci transportowej, jest kluczowe. Dzięki temu realizacja trasy byłaby możliwa dzięki funduszom z Unii Europejskiej oraz środkom krajowym.