W Parlamencie Europejskim rozpoczęła się debata nad nowym rozporządzeniem, które dotyczy m.in. rynku samochodów spalinowych. “Europa ogranicza swoją konkurencyjność na własne życzenie” – ostrzega Piotr Müller, europoseł oraz koordynator grupy Europejskich Konserwatystów i Reformatorów (EKR) w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO). Müller, pełniący funkcję kontrsprawozdawcy w tym projekcie, już teraz wyraźnie zaznacza swoje krytyczne stanowisko wobec proponowanych regulacji.

Za nami pierwsza otwierająca dyskusja w Parlamencie Europejskim tej kadencji dotycząca projektu rozporządzenia dotykającego bezpośrednio rynku motoryzacyjnego[1].  Eurodeputowany Piotr Müller został kontrsprawozdawcą z ramienia Europejskich Konserwatystów i Reformatorów w ramach tego projektu.

Proponowane przepisy mogą oznaczać wyższe ceny i osłabienie konkurencyjności w Europie

Müller podkreślił w debacie otwierającej, że proponowane przepisy mogą prowadzić do podwyższenia cen produktów motoryzacyjnych oraz znacząco osłabić konkurencyjność europejskiego przemysłu.

– Europa na własne życzenie ogranicza swoją konkurencyjność – zauważył Müller, zwracając uwagę, że dynamiczne działania gospodarcze podejmowane przez Chiny i Stany Zjednoczone mogą jeszcze bardziej osłabić pozycję Europy na globalnym rynku.

Dobre samochody zmuszane do wycofywania ich z rynku

Europoseł Müller wskazał, że nowe przepisy mogą skutkować wcześniejszym wycofywaniem pojazdów z rynku, co nie tylko zwiększy ilość odpadów, ale również wygeneruje dodatkowe koszty dla konsumentów.

– W praktyce przepisy te mogą uniemożliwić naprawę samochodów, które nadal mogłyby być użytkowane, co przyniesie skutki odwrotne do zamierzonych z punktu widzenia ekologii – podkreślił. Zaznaczył tym samym,  że cele ekologiczne są szlachetne, ale ich realizacja w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z interesami gospodarki europejskiej.

Apel o racjonalne tworzenie regulacji

– Niemożliwe jest jednoczesne osiągnięcie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, utrzymanie wydatków na obronność, zapewnienie wysokiego poziomu życia społecznego oraz realizacja daleko idących celów klimatycznych – argumentował europoseł Piotr Müller.

W swoim wystąpieniu Piotr Müller zaapelował o bardziej wyważone i racjonalne podejście do regulacji sektora motoryzacyjnego. Zwrócił uwagę, że troska o środowisko naturalne powinna być realizowana w sposób złożony, uwzględniający potrzeby gospodarcze i społeczne Europy.

– Kluczowe jest znalezienie kompromisu między celami ekologicznymi a potrzebami przemysłu i konsumentów, by Europa mogła utrzymać swoją konkurencyjność na globalnym rynku – podsumował Müller.

Pełne wystąpienie Piotra Müllera:

[1] Link do legislacji: https://oeil.secure.europarl.europa.eu/oeil/en/procedure-file?reference=2023/0284(COD)