Unia Europejska pracuje nad nowym Rozporządzeniem dotyczącym ELV (końca życia pojazdów). Przepisy mogą znacząco wpłynąć na właścicieli samochodów, warsztaty naprawcze i cały przemysł motoryzacyjny. Czy rzeczywiście grozi nam masowe złomowanie pojazdów?

Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) w Parlamencie Europejskim zaprezentowano raport dotyczący projektu Rozporządzenia dotyczącego ELV. Celem regulacji jest zwiększenie recyklingu samochodów i ograniczenie negatywnego wpływu motoryzacji na środowisko.

Jednak według wielu ekspertów i polityków, w tym Piotra Müllera, Posła do Parlamentu Europejskiego oraz kontrsprawozdawcy z ramienia Europejskich Konserwatystów i Reformatorów (EKR) nad tym projektem, w obecnym kształcie przepisy mogą mieć poważne konsekwencje dla europejskich kierowców.

Co proponuje Unia Europejska?

Piotr Müller zwrócił uwagę na kilka kluczowych zagrożeń wynikających z nowych przepisów:

  • Ograniczenie prawa do naprawy pojazdów – nawet drobna stłuczka może skutkować koniecznością zezłomowania auta. „Uszkodzone drzwi, wystrzelona poduszka powietrzna czy awaria skrzyni biegów? Według nowych przepisów w takich przypadkach samochód może zostać całkowicie wyłączony z eksploatacji” – ostrzegł poseł.
  • Zbyt restrykcyjne normy recyklingowe, które doprowadzą do podwyżek cen samochodów. „Wymogi dotyczące recyklingu muszą być realistyczne – w przeciwnym razie doprowadzą do jeszcze większych kosztów dla kierowców i osłabią europejską branżę motoryzacyjną” – zaznaczył.
  • Niejasne przepisy dotyczące pojazdów historycznych, które mogą wykluczyć je z użytkowania.
  • Odwrotny do zamierzonego wpływ na środowisko – zdaniem posła, zmuszanie obywateli do zakupu nowych aut zamiast naprawy starszych modeli nie jest troską o środowisko. „Powinniśmy zachęcać do tego, aby samochody były dłużej użytkowane i naprawiane. W ten sposób nie produkujemy nowych komponentów ani nowych samochodów, co również ma znaczenie dla środowiska” – powiedział Müller.

Europa nie może osłabiać swojej konkurencyjności

Podczas posiedzenia Komisji IMCO Piotr Müller wskazał na globalne konsekwencje tych regulacji:

„To dzisiaj w dobie geopolitycznych wyzwań gospodarczych debatujemy nad przepisami, które de facto mogą spowodować, że rynek produkcji aut w Europie będzie jeszcze mniej konkurencyjny. Widzimy doskonale, jak wygląda w tej chwili konkurencja ze strony Chin.”

Poseł zaznaczył również fundamentalne kwestie, które wymagają zmian w projekcie przepisów:

„Przede wszystkim prawo do naprawy pojazdów powinno być elementem decyzji konsumenta tylko i wyłącznie. Nie powinniśmy w sztuczny sposób decydować za konsumenta, czy dany samochód jest wyłączony z użytkowania, czy powinien być przymusowo wyłączony z użytkowania.

Powinniśmy dać prawo konsumentowi do decyzji, czy chce ponieść takie koszty naprawy, czy decyduje się ich nie ponosić. To jest pierwsza rzecz.”

„Druga sprawa, jeżeli chodzi o kwestie związane z samochodami, które mają charakter historyczny, które mają charakter samochodów starszych, ale użytkowanych – tutaj też chciałbym, żeby te przepisy były jasne, tak, żebyśmy przez przypadek nie wyłączyli pojazdów historycznych z ich użytkowania, co byłoby oczywiście absurdalną kwestią.”

„Przymuszanie klientów do tego, aby kupowali nowe samochody, wcale nie jest troską o środowisko.”

Co dalej? Prace nad poprawkami w toku

Obecnie w Komisji IMCO trwają prace nad uwagami i poprawkami do projektu Rozporządzenia ELV. Piotr Müller, jako kontrsprawozdawca, podkreślił, że konieczne są zmiany w przepisach, które zapewnią równowagę między ochroną środowiska a interesami konsumentów i przemysłu.

 „Jestem gotowy do merytorycznej dyskusji i zgłoszenia poprawek, które zabezpieczą interesy konsumentów i przemysłu” – powiedział Müller.

 „Powinniśmy zachęcać do tego, aby samochody w Europie były użytkowane dłużej, żeby były naprawiane. Bo one tak naprawdę wtedy powodują, że nie produkujemy nowych komponentów, nie produkujemy nowych samochodów i w ten sposób też dbamy o środowisko. Przymuszanie klientów do tego, aby kupowali nowe samochody, wcale nie jest troską o środowisko.”

Dalsze prace nad przepisami ELV będą kluczowe dla przyszłości europejskiego rynku motoryzacyjnego. Europoseł Piotr Müller zapowiada aktywne działania na rzecz zmian, które ochronią konsumentów i zapewnią konkurencyjność branży.

Link do legislacji: