“Via Pomerania”, czyli projekt budowy nowej drogi ekspresowej, łączącej Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz powinien stać się częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Europoseł Piotr Müller wskazuje, podczas debaty w Parlamencie Europejskim, że to inwestycja kluczowa dla rozwoju Pomorza, spójności europejskiej infrastruktury i bezpieczeństwa całej Unii.
Via Pomerania – strategiczny szlak, którego nie może zabraknąć
Jedną z kluczowych inwestycji, o których włączenie do sieci TEN-T apeluje europoseł Piotr Müller, jest “Via Pomerania” – projekt budowy nowej drogi ekspresowej, która połączy Ustkę i Słupsk z Bytowem, Chojnicami i Bydgoszczą. To nie tylko projekt o znaczeniu regionalnym, ale także potencjalny element europejskiej sieci o strategicznym charakterze.
– To jest droga, która miałaby połączyć Morze Bałtyckie – od Ustki, przez Słupsk, Bytów, Chojnice, aż do Bydgoszczy – po to, aby poprawić tam możliwości gospodarcze, ale również po to, aby zapewnić bezpieczeństwo transportowe pod kątem potencjalnego uzbrojenia, pod kątem tego, co mogłoby się dziać w sytuacjach kryzysowych – mówi europoseł Piotr Müller. Jak podkreśla, inwestycje takie jak Via Pomerania to konkretna odpowiedź na wyzwania związane z mobilnością, logistyką i równomiernym rozwojem regionów w ramach całej Unii Europejskiej.
TEN-T to nie teoria, to bezpieczeństwo i rozwój
Transeuropejska sieć transportowa TEN-T to jeden z fundamentów wspólnego rynku, bezpieczeństwa łańcuchów dostaw i mobilności obywateli. – TEN-T to nie technokratyczny projekt. To infrastruktura, która realnie łączy Europę, wzmacnia współpracę gospodarczą i zwiększa odporność na kryzysy. W czasach geopolitycznego napięcia odpowiedzią Unii powinny być inwestycje, a nie cięcia”– mówi europoseł Piotr Müller.
Polska pokazała, że warto inwestować w infrastrukturę
W ocenie europosła Piotra Müllera, Polska oraz inne państwa Europy Środkowo-Wschodniej udowodniły, że inwestycje infrastrukturalne przynoszą wymierne efekty. – Rząd premiera Mateusza Morawieckiego przez lata strategicznie rozwijał infrastrukturę – modernizował kolej, budował drogi, inwestował w połączenia transgraniczne. Pokazaliśmy, że inwestowanie w sieć TEN-T działa i przynosi korzyści całej Unii” – mówi europoseł Piotr Müller.
Via Pomerania – konkretne korzyści dla regionu i Unii
Via Pomerania to planowana trasa ekspresowa przebiegająca przez Pomorze i Kujawy, która połączy nadbałtyckie miasta – Ustkę i Słupsk – z Bydgoszczą, przez Bytów i Chojnice. Jej wpisanie do sieci TEN-T otwiera drogę do przyspieszenia realizacji i zwiększenia dostępnych środków europejskich.
– Via Pomerania skróci czas przejazdu między kluczowymi miastami regionu, poprawi się komfort podróży i wzrośnie atrakcyjność inwestycyjna całego Pomorza. To droga
o znaczeniu strategicznym – zarówno dla regionu, jak i dla całej Unii Europejskiej” – mówi europoseł Piotr Müller.
Dalsze kroki
Piotr Müller już wcześniej aktywnie zabiegał o powstanie projektu Via Pomerania. Europoseł skierował też pisma — zarówno do Komisji Europejskiej, jak i do rządu RP w sprawie tej inwestycji, podkreślając jej strategiczne znaczenie. W najbliższym czasie planuje weryfikację działań rządu i KE w tym zakresie.