Europoseł Piotr Müller w oficjalnym piśmie pyta rząd i premiera Donalda Tuska o aktualny stan prac nad studium korytarzowym dla projektu budowy nowej drogi ekspresowej “Via Pomerania”, mającej przebiegać od Ustki i Słupska, przez Bytów, Chojnice do Bydgoszczy. Studium korytarzowe do kluczowy dokument dla wpisania inwestycji do krajowych i europejskich planów infrastrukturalnych. Komisja Europejska musi dokonać przeglądu przebiegu sieci TEN-T najpóźniej do 2033 roku, ale jej rewizja jest możliwa wcześniej, ale pod warunkiem, że Polska przygotuje właśnie studium korytarzowe. Europoseł Piotr Müller apeluje, by rząd wykorzystał czas prezydencji w Radzie UE do zabiegania o ten strategiczny projekt.

Studium korytarzowe – bez niego nie ruszymy dalej

Europoseł Piotr Müller w skierowanym piśmie do Premiera Donalda Tuska oraz ministrów: Kosiniaka-Kamysza, Szłapki i Klimczaka pyta wprost, na jakim etapie znajdują się prace nad tzw. studium korytarzowym – dokumentem niezbędnym do rozpoczęcia formalnych procedur inwestycyjnych.

– Bez tego studium nie rozpoczniemy procesu planistycznego ani nie wpiszemy trasy do krajowych i europejskich planów infrastrukturalnych. To pierwszy, ale absolutnie kluczowy krok – mówi europoseł Piotr Müller.

Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) i prezydencja Polski – czas działać teraz

“Via Pomerania” może zostać ujęta w ramy w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Komisja Europejska musi dokonać przeglądu przebiegu sieci TEN-T najpóźniej do 2033 roku, ale jej rewizja jest możliwa wcześniej – pod warunkiem, że państwa członkowskie dostarczą aktualne dane i dokumentację.

– Rewizja TEN-T może obyć się wcześniej – ale Komisja Europejska potrzebuje konkretnych dokumentów. A takim dokumentem jest właśnie studium korytarzowe” – mówi europoseł Piotr Müller.

Przypomina, że Polska aktualnie przewodniczy Radzie Unii Europejskiej – to doskonały moment, by strategiczne krajowe projekty, takie jak “Via Pomerania”, zyskały wsparcie.

To historyczna szansa, by skutecznie zawalczyć o wpisanie trasy do sieci TEN-T i sięgnąć po fundusze europejskie. Prezydencja to moment, którego nie wolno zmarnować” – mówi europoseł Piotr Müller.

Via Pomerania” – impuls dla północy Polski

Via Pomerania” to planowana trasa ekspresowa łącząca Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz. Jej realizacja pozwoliłaby wzmocnić połączenia transportowe w północnej Polsce, poprawić mobilność, bezpieczeństwo i przyspieszyć rozwój gospodarczy regionu.

To nie tylko infrastruktura drogowa – to strategiczne połączenie, które może stać się kręgosłupem rozwoju całego regionu” – mówi europoseł Piotr Müller.

Piotr Müller już wcześniej aktywnie zabiegał o powstanie projektu Via Pomerania. Europoseł skierował też pisma — zarówno do Komisji Europejskiej, jak i do rządu RP w sprawie tej inwestycji, podkreślając jej strategiczne znaczenie, a także zabierał głos w tej sprawie na forum Parlamentu Europejskiego.