Nowe unijne przepisy dotyczące obliczania śladu węglowego baterii mogą poważnie zaszkodzić polskiej gospodarce. W przyjętym rozwiązaniu brana jest pod uwagę średnia emisja CO₂ na poziomie całego kraju, a nie realne zużycie energii przez konkretną fabrykę.

– Kolejna branża w Polsce jest zagrożona. Unijne rozporządzenie może zniszczyć produkcję nowoczesnych akumulatorów w naszym kraju. To może uderzyć również w naszą gospodarkę, dlatego skierowałem pytania do Komisji Europejskiej – mówi europoseł Piotr Müller.

Nawet jeśli korzystasz z OZE i tak będziesz ukarany

Jeśli zakład produkcyjny korzysta w 100% z odnawialnych źródeł energii (OZE), i tak będzie oceniany według krajowego miksu energetycznego.

W praktyce premiuje to państwa, które już osiągnęły wysoki udział OZE – jak Francja czy Szwecja – a dyskryminuje kraje w trakcie transformacji energetycznej, takie jak Polska. Takie podejście sztucznie zmniejsza konkurencyjność naszych producentów, niezależnie od ich rzeczywistych działań.

– Sposób liczenia śladu węglowego w nowym rozporządzeniu niesprawiedliwie faworyzuje niektóre państwa kosztem innych. Polska nie może być zakładnikiem nieuczciwych zasad – podkreśla europoseł Piotr Müller. Jeżeli Komisja Europejska nie zmieni metodologii, Polska może stracić szansę na rozwój nowoczesnej branży akumulatorów. To uderzy nie tylko w producentów, ale także w miejsca pracy, inwestycje i innowacje w naszym kraju. Nierównowaga wynikająca z obecnych zapisów regulacyjnych może także uderzyć w unijnych konsumentów.

Komisja Europejska powinna poważnie pochylić się nad problemem i przedstawić pakiet konkretnych rozwiązań. Czekamy na merytoryczną odpowiedź.

Pełna treść pytań do Komisji Europejskiej:
1. Czy Komisja zamierza wprowadzić mechanizmy kompensacyjne dla producentów z państw, które są w trakcie transformacji energetycznej, tak aby nie byli oni dyskryminowani na unijnym rynku?
2. Jakie konkretne kryteria i dane są wykorzystywane do wyliczania śladu węglowego w unijnych regulacjach dotyczących baterii i czy Komisja planuje ich aktualizację w kontekście nowych technologii ograniczających emisje w produkcji? 
3. Czy Komisja przewiduje działania mające na celu uwzględnienie w śladzie węglowym importowanych baterii spoza UE, tak aby unijne regulacje nie prowadziły do premiowania produkcji w krajach trzecich, gdzie normy środowiskowe są niższe?